Dag 6 Moskenes - Hov

Gepubliceerd op 11 juni 2019 om 09:06

De eerste keer dat we ons tentje open ritsten op de Lofoten gaan we nooit meer vergeten. Dit is by far het mooiste plekje waar we onze tent hebben neergezet. Vanuit ons tentje zagen we niemand, hoorden we alleen de zee en de vogels en werden we getrakteerd op een geweldig uitzicht op de zee en de bergen over een glooiend groen begroeide landtong waar we ons tentje neer gezet hadden. Heerlijk relaxed koffie gezet, broodje met gebakken ei gegeten terwijl we helemaal tot rust kwamen op deze magische plek. Dat hadden de muizen* echt heel goed ontworpen.

Vandaag hoeven we nog maar en uurtje te rijden naar de camping waar het eerste feest is waar we alle andere teams ten gaan komen. We kunnen het dus heerlijk rustig aan gaan doen vandaag en besluiten een van de vele bergen hier te gaan beklimmen. De eerste wandeling die we hebben uitgekozen is helaas gesloten omdat er zoveel toeristen komen dat het pad hersteld moet worden, maar bij de tweede  wandeling hebben we meer geluk!

We kiezen een hike uit naar de top van de berg die uitkijkt op de haven van Moskenes waar we gisteren zijn aangekomen met de ferry. Geweldige beklimming over rotsen, sneeuw en zompige bgroeiing. Onderweg kwamen we een aantal groepjes bergbeklimmers tegen met volle bepakking die een huttentocht deden over Lofoten. Aan het eind van de klim werden we beloond met een een super uitzicht over de Lofoten, de zee en de haven.

Nadat we weer beneden waren was het toch echt tijd om ons te gaan begeven naar de locatie van de Arctic circle party. De eerste van twee feesten waar alle teams bij elkaar komen. Onderweg naar Hov reden we een kleine twee uur door de Lofoten waar je echt ogen tekort komt. Om elke bocht is er weer een ander en meer overweldigend uitzicht. De ene keer een prachtig visserdsdorpje met rode houten huizen, een azuurblauwe zee en houten rekken waar de vers gevangen vis hangt te drogen voor de gure wintermaanden die nog gaan komen. Daarna weer een vergezicht waar je over een Fjord heen uitkijkt op de volgende rotspieken en eilanden. Het is echt een onwerkelijk landschap.

In Hov aangekomen zetten we ons tentje tussen alle andere (dak)tenten neer en genoten we met een biertje van het uitwisselen van de avonturen met alle andere teams waarvan we er heel veel sinds de start niet meer gezien hadden. Geweldig om te horen en te zien hoe iedereen van deze tocht zijn eigen avontuur maakt en zijn eigen weg kiest.

Na de BBQ werd het grote kampvuur aangestoken en volgde de traditionele Viking-games, afgesloten met de gezamenlijke duik in de Noordelijke IJszee, gevolgd door snel opwarmen in de sauna. Na 4 van deze tripjes vonden we het welletjes en zijn we weer warm aangesloten bij het kampvuur en alle sterke verhalen en drankjes.